26. 3. 2013



Tjeckien - Sverige

Jak začít.. Česko a Švédsko jsou opravdu odlišné země co se týče snad všeho. Od charakter lidí přes způsob života až po chránění životního prostředí .. 

1. LIDÉ 

Švédsko:  ' chladní ' .. tak si asi představujete švédy, ale není tomu tak ! Ano, na první pohled působí chladně i tak vystupují na veřejnosti. Jenže ve skutečnosti, když je poznáte, tak víte že opak je pravdou. Švédi jsou milí, obětaví, rádi pomůžou, jsou přátelští a mají neskutečný smysl pro humor ! Jsou společenští a 'žijí pro víkendy' :D Samozřejmě se najdou vyjímky, kteří jsou opravdu tak chladní jak vypadají :)

Česko:  Lidé v ČR nevypadají chladně ani tak nepůsobí .. myslím si, že jsme přátelští, společenští atd.. ale nikdy jsem nepotkala člověka, který by byl obětavý a chtěl by mi s něčím pomoct. (mluvím hlavně o dospělácích ! ) například: v obchodě jsou všichni protivní, jakoby byla tvoje vina že musí být v práci, když se někoho zeptáš na něco na ulici z 90% ti řeknou že neví i když ví ! atd atd.. 

2. DÍTĚ / DOSPĚLÝ ČLOVĚK

Švédsko:  .. ve Švédsku se dospělý člověk považuje až od 20let, což má výhody i nevýhody. Jako jednu z hlavních výhod bych uvedla dopravu po Švédsku - aneb, je ti pod dvacet máš všechno skoro o půlku levnější :D to je super ! ale pokud chceš jít v pátek večer ven už to taková sranda není .. Ve Švédsku jsou tři typy klubů. 1. ty, co jsou až od 20let ... za 2. od 18ti let a za 3. od 16-18let otevřeno pouze do 00.00 bez alkoholu samořejmě ! Kontrolují se všude občanky, takže pokud je ti 19 a chceš se dostat do klubu od 20, nemáš šanci ;) 

Česko: .. většina čechů se považuje za dospělé už v 15letech, když dostane svojí občanku a skáčou do nebe. Že by děcka měly nějakou výhodu v ČR se mi nezdá protože i když oficálně jsme dospělí v 18letech, tak češi všechny 'dospělácké ceny' berou od 15let.. INTELIGETNÍ CO? :D .. no a zmiňovat se o 'klubech' mi přijde až k smíchu.. je mi jasné, že v takové Praze si 15leté ožralé děcka v klubu nelajznou.. ale když vemu Břeclav atd.. tak je mi až k smíchu, co tam pustí za děcka a to že jim i navlastní triko nalijou chlast už je konec :D

můj 16letý bratr na naší 'supr' diskotéce se svým 14LETÝM KAMARÁDEM SAŠOU !!!! ... 

3. ALKOHOL / CIGARETY

Švédsko: v normálním obchodě jako je u nás tesco, albert či billa NIKDY nekoupíte alkohol který má více nez 2% ;) na to tady existují speciální obchody, kde samozřejmě alkohol koupíte od 20let. Vtipné je, že ani normální pivo nekoupíte v obchodě a na ty 2% musíte ukázat občanku, že vám již bylo 18 ;) alkohol v klubu koupíte normálně od 18let s vyjímkou klubu pro děcka:D .. cigarety koupíte od 18let - s občanou pouze :)

Česko: Alkohol koupíte všude a to že po vás chcou občanku se stane vyjímečně :D (to mi vyhovuje víc jako 19leté osobě, ale až mi bude 20 bude se mi více líbit ten Švédský systém :D ) a o cigaretách se snad ani nemusím zmiňovat. Každý a všude má možnost :)


4. KOUŘENÍ

Švédsko: zakázáno na diskotékách, v barech, restauracích - všude musíte jít ven !!! nebo do vyhrazeného prostoru (taková uzavírací kabinka pro kuřáky )

Česko: najdou se restaurace, kde se kouřit nesmí žejo... 

5. ZDRAVOTNICTVÍ

Švédsko: nemocný člověk si první tak 20x zavolá k doktorovi, že se cítí špatně.. ten mu pokaždé poradí přes telefon co dělat .. co si koupit za léky atd.. pokud i po 20tém hovoru se cítítě špatně pak můžete jít k doktorovi - stupidní systém. Pokud jste akutní případ tak nevoláte žejo :D

Česko: jestli jste nemocní,najdete nějaké léky v domácí lékárně, ležíte a pijete čaj a když nic nepomáhá, tak si prostě zajdete si k doktorovi - klasika


6. ČISTOTA OKOLÍ

Švédsko: každý slušný člověk po sobě uklidí každý stupidní papírek.. každou cigaretu, každou žvýkačku.. prostě všechno. Nepotkala jsem tu žádný 'hovnocucáky', neboť je tu nepotřebují ;) .. švédové jsou neskutečně čistotní - někdy je to až hrozné :D .. samozřejmě některé místa jako jsou např. nádraží nebo mekáč se prostě čisté neudrží :D

Česko: dojíš snickersku - není poblíž koš tak to prostě hodím na zem, však přijdou nějací temposáci a posbíraj to po mě :) tak to funguje u nás.. a nechutné je - když 'odejde' sníh a 90% trávy je pokryto hovn*ma od psů ;)
 

7. RODINA aneb, co kdo dneska dělal

Švédsko: švédské rodiny jsou zvyklé si večer sednou ke společné, teplé večeři a jsou schopní si hodiny a hodiny vykládat o svém dnu.. kdo co dělal, jaké to bylo v práci/škole, co se stalo po cestě domů atd.. někdy je to až otravné :D

Česko: nevím, jak to chodí u vás.. ale u rodin, co znám já jsem se nesetkala s denní teplou společnou večeří.. u nás to např. chodí takhle: přijdeš večer domů, vemeš si na véču co chceš, sednem si k televizi pokecáme a každý se stará o sebe :D vyhovuje mi to takhle víc, přece jen kdo má chuť sedět v 8 večer u společné večeře a dvě hodiny poslouchat co se stalo v práci.. ?



Tak, to mě tak ze začátku napadlo, co by se dalo posoudit mezi ČR a Švédskem, pokud máte nějaké jiné nápady ke srovnání, tak mi prosím dejte vědět ! :) 

11 komentářů:

  1. Musím říct, že mi je Švédsko čím dál víc sympatický :D
    Jen bych měla dotaz k tomu kouření. V Německu to mají taky tak, že se v restauracích/barech/diskotékách nekouří a všichni musí ven. O to to je ale horší na ulici, když si člověk stoupne na přechod a za chvíli smrdí, i na zastávkách kolikrát kouří. Je to ve Švédsku taky tak nějak? Kouří se víc na ulicích?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak kde jinde než na ulicích chceš kouřit, když nesmíš ve vnitř? na zastávce sem nikoho kouřit ještě neviděla, takže to nevím

      Vymazat
    2. To jasně, spíš jsem to myslela, jestli občas stačí k načuchnutí projít po rušné ulici.

      Vymazat
    3. ne to se mi ještě nikdy nestalo :)

      Vymazat
  2. prijde mi, ze pises neobjektivne. a trochu mi vadi, ze kdyz uz o necem teda pises, tak bys o tom mela neco vedet (napr. kluby v praze)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. píšu o Česku jako celku takže i kdyby kluby v Praze byly ty nejlepší, pořád jsou ty, kde pustí malé děcka ;) a to se ve Švédsku nestane ani ve Stockholmu ani v Ängelholmu ;)

      Vymazat
    2. Mně třeba pobavilo, když teda zase vytáhnu to Německo, že pokud děti, kterým není 18, chtějí zůstat dýl na diskotéce (taky to tam je nějak omezený, vůbec na pohyb po venku), mají některé kluby formuláře, které rodiče vyplní jako souhlas, že tam ty děti můžou zůstat :D ale alkohol se k nim samozřejmě nedostane. Taky je to všechno na občanku, což je trapný, když po vás chce prodavačka ve 22 občanku, když se některý alkohol může pít od 16 :D

      Vymazat
  3. Co jsi v tom Švédsku jsi mi čím dál nesympatická.

    OdpovědětVymazat
  4. Pro mě jako patnáctiletou holku jsou některé zákony nepředstavitelné, ale v hodně věccech to na mě působí skvěle ve Švédsku. :)

    OdpovědětVymazat
  5. to s těma doktorama mě zaskočilo:D

    OdpovědětVymazat